Cele mai bune anti-utopii (cărți): recenzie, caracteristici, recenzii

Înainte de a analiza cele mai bune cărți din genul distopiei, familiarizați-vă cu conținutul lor și înțelegeți de ce cărțile din acest gen trezesc în permanență interesul real al cititorilor, vom reveni la originea originii acestui termen.

Cele mai bune cărți anti-utopie

Ce este o "anti-utopie"?

Termenul "anti-utopie" a apărut în literatură ca fiind opusul complet al operelor scrise în genul utopiei. Primul scriitor care a început întreaga mișcare literară a fost filosoful englez Thomas More. Începutul genului utopic este de obicei preluat din romanul său Utopia (1516). De fapt, majoritatea operelor sale au arătat o societate ideală în care toată lumea trăiește fericită și calmă. Numele acestei lumi este utopia.

Spre deosebire de lucrările sale "serene" au început să apară scriitori care vorbeau despre o societate, o țară sau o lume complet opusă. În ele, statul a limitat libertatea umană și adesea libertatea de gândire. Lucrările scrise în acest sens au început să fie numite anti-utopie.

În dicționare, "anti-utopia" este caracterizată ca o criză a speranței, lipsa de sens a luptei revoluționare și ineradicitatea răului social. Știința nu este privită ca o modalitate de a rezolva problemele globale și de a construi o ordine socială, ci ca un mijloc de a înrobi o persoană.

Este destul de greu de stabilit care dintre cărțile din acest gen sunt cele mai populare, deoarece ratingul lor, de regulă, depinde de multe circumstanțe: structura de țară și de stat, factorii sociali și economici, vârsta și vârsta cititorilor. Desigur, pe lângă cele mai bune cărți de utopie și anti-utopie, primele lucrări scrise în aceste genuri ies în evidență.

carte de dystopia lista de cele mai bune

Originile distopiei

Patria acestui termen, ca și antagonistul său, a devenit Anglia. În 1848, filosoful John Mill a folosit pentru prima dată cuvântul "anti-utopian" drept opusul complet al "utopiei". Ca un gen literar, termenul "anti-utopie" a introdus H. Negley și M. Patrick în lucrarea sa "In Search of Utopia" (1952).

Genul însuși a înflorit mult mai devreme. În anii douăsprezece, pe valul războaielor și revoluțiilor mondiale, ideile utopianismului au început să fie realizate. Nu este surprinzător că prima țară care a realizat astfel de idei a fost Rusia bolșevică. Construirea unei noi societăți a provocat un interes real al comunității mondiale, iar noul sistem a început fără îndoială să se ridiculizeze în lucrările în limba engleză. Încă mai ocupă primele linii din listele "Cele mai bune anti-utopii", "Cărțile din toate timpurile":

• 1932 - "Oh, curajos lumea nouă", O. Huxley.
  • 1945 - "Bestia", J. Orwell.
  • 1949 - "1984", J. Orwell.

În aceste romane, împreună cu respingerea tiraniei comuniste, la fel ca oricare alta, ea reflectă confuzia generală la posibilitatea unei civilizații fără suflet. Aceste lucrări au trecut testul timpului ca fiind cele mai bune anti-utopii. Cărți de acest gen sunt în cerere chiar acum. Deci, care este secretul anti-utopiei?

cele mai bune cărți anti-utopie

Esența anti-utopiilor

După cum se poate vedea din cele de mai sus, anti-utopia este o parodie a unei idei utopice. Ea subliniază pericolul amestecării "ficțiunii" sociale cu fapte. Adică, trasează o linie între realitate și ficțiune. În anti-utopiile care dezvăluie așa-numita societate ideală, este descrisă lumea interioară a unei persoane care trăiește în această societate. Sentimentele, gândurile lui.

Cunoscutul "din interior" arată esența acestei societăți, partea ei urâtă. De fapt, se pare că o societate ideală nu este atât de perfectă. Înțelegeți modul în care o persoană obișnuită plătește pentru fericirea universală și cereți cele mai bune anti-utopii. Cărțile, de regulă, sunt scrise de autori pentru care sufletul uman devine obiectul cercetării, unic și imprevizibil.

Anti-utopia afișează "lumea nouă" din interior din poziția persoanei care trăiește în ea. Pentru un mecanism de stat imens, fără suflet, omul este ca o zgârie. Și la un moment dat într-un om se trezește sentimentele umane, naturale, care nu sunt compatibile cu sistemul existent, pe baza limitărilor, interdicțiilor și subordonate intereselor statului.

Există un conflict între individ și ordinea socială. Anti-utopia arată incompatibilitatea ideilor utopice cu interesele unei persoane individuale. Se dezvăluie absurditatea proiectelor utopice. În mod clar demonstrează modul în care se transformă egalitatea proclamata forță formă de guvernare uravnilovkoy- determină progresul tehnologic povedenie- uman transformă omul într-o treaptă. Aceasta este destinată să arate cea mai bună anti-utopie.

Lucrările din genul utopiei indică calea către perfecțiune. Scopul aceleiași distopii este de a arăta absurditatea acestei idei, de a avertiza asupra pericolelor pe care le așteaptă de-a lungul acestei căi. Înțelegând procesele sociale și spirituale, analizând erorile, anti-utopia nu urmărește să nege totul, ci doar tinde să indice impas și consecințe, modalități posibile de depășire a acesteia.

carte anti-utopie lista de cele mai bune

Cea mai bună anti-utopie

Cărțile care au precedat apariția anti-utopiei au rolul de a arăta ce fenomene tulburătoare ale prezentului pot duce, ce fructe pot aduce. Astfel de romane includ următoarele:

• 1871 - "Rasa venită", E. Bulwer-Lytton.
  • 1890 - "Coloana Cezarului", I. Donelly.
  • 1907 - Călcâiul de fier, J. London.

În anii treizeci, au apărut o serie de lucrări - avertismente și anti-utopii, care au indicat amenințarea fascistă:

• 1930 - "Autocrația domnului Pargem", H. Wells.
  • 1935 - "Este imposibil pentru noi", S. Lewis.
  • 1936 - "Războiul cu noii", K. Czapek.

Aceasta poate include și lucrările mai sus menționate ale lui Huxley, Orwell. "451 de grade Fahrenheit" (1953) R. Bradbury este considerat unul dintre cele mai bune romane din acest gen.

Deci, mi-am dat seama ce este o anti-utopie. Cărțile (lista celor mai buni dintre ei, este cunoscut faptul că, în orice moment recunoscut ca al doilea nici unul în cadrul acestei direcții, considerăm în detaliu mai jos), acestea sunt încă în cerere. În plus, astăzi sunt la fel de relevante ca niciodată. Care este valoarea lor? Care sunt avertismentele autorilor acestor romane?

cele mai bune cărți din genul distopiei

De la clasic la vremurile moderne

Povestea lui R. Bradbury "451 grade Fahrenheit" este, fără îndoială, clasicul genului anti-utopian. O carte pentru totdeauna. Autorul, unul dintre puțini, avertizează aici despre amenințarea totalitarismului. Opiniile cititorilor care lasă feedback despre lucrare sunt similare: cât de mult a prevăzut autorul. Ce se întâmplă în jurul valorii de acum, a prezis Bradbury cu câțiva zeci de ani în urmă. Care este această poveste, care de mulți ani nu lasă primele linii din lista celor mai bune anti-utopii?

Cărțile acestui gen sunt într-adevăr scrise de "maeștrii imaginii sufletelor umane". Cât de precis mulți dintre ei puteau să afișeze lumea interioară a omului și viitorul departe în acele vremuri. Povestea "451 grade" este o carte foarte îndrăzneață, bine scrisă. Autorul cunoaște cititorul cu oamenii obișnuiți. Introduce o casă normală, unde gazda abandonează "scoici" din viața înconjurătoare - un receptor radio sau pereți de televiziune revigorați. Familiar? Dacă "peretele TV" este schimbat în cuvintele "Internet și TV", atunci vom primi realitatea înconjurătoare.

Lumea, pictată de autor, strălucește cu toate culorile curcubeului, se toarnă de pe boxe, panourile se întind de-a lungul șenilei cu panouri continue de mai multe metri. Prietenii sunt înlocuiți de "rude", de la ecrane interesate de afaceri și de a lua tot timpul liber. Pe frumusețea înconjurătoare a timpului nu rămâne - primele flori și soarele de primăvară, apusurile de soare și răsăriturile, chiar și pe copiii lor.

Dar oamenii care trăiesc printre pereții vorbiți sunt fericiți. Și rețeta pentru fericirea lor este destul de simplă: ele sunt la fel. Ei nu vor nimic, ei trăiesc doar în lumea camerelor lor de zi. Nu mai au nevoie de ele. Ei nu-și amintesc prea mult, nu cred prea mult, căpetele lor sunt înghesuiți cu unul și același lucru.

Cărțile din această lume sunt interzise. Păstrarea cărților - este pedepsită. Aici sunt arși. Pompierii nu salvează viețile oamenilor, nu stinge focul. Ei ard cărțile. Distrugerea vieții omenești. Unul dintre eroii povestirii, pompierul Guy Montag, se întâlnește odată cu o fată care reușește să "scuture" acest erou, să-și trezească în el dorința pentru o viață normală, pentru adevăratele valori umane.

cele mai bune cărți de utopie și distopie

Orwell și romanele lui

Lucrările acestui autor sunt recunoscute drept cele mai bune anti-utopii. Cărțile lui Orwell "1984" și "Animal Farm" arată perfect că oamenii care nu pot gândi ca alții sunt în afara legii.

"1984" este un roman extraordinar în care societatea este prezentată ca un sistem totalitar bazat pe înrobirea spirituală și fizică. Umplută cu ură și frică. Locuitorii acestei lumi trăiesc sub ochiul vigilent al "fratelui mare". "Ministerul Adevărului" distruge istoria, reglementează ce fapte să distrugă, care dintre ele trebuie corectate sau abandonate.

"Pulverizarea", adică selecția socială, este considerată parte a mașinii de stat. Oamenii pot fi arestați, pot elibera. Și se întâmplă să dispară fără urmă. A trăi în această lume nu este ușor. Războaiele de stat, explicând populației că aceasta este pentru binele lor. "Lumea este un război". Mărfurile nu sunt necesare, alimente - o rație măsurată.

Lucrare de șoc în beneficiul societății, muncă extracurriculară, subbotnici, sărbători legale - un fenomen comun în această lume. Un pas departe de legile general acceptate - și persoana nu este chiriaș. "Libertatea este sclavia". Profesioniștii din lumea orwelliană sunt implicați în dezinformarea populației. Distrugerea și denaturarea documentelor, înlocuirea faptelor. Peste tot minciuna, o minciună flagrantă. "Ignoranța este putere."

Scrisorile lui Orwell sunt grele, dar puternice. Desigur, acestea sunt cele mai bune anti-utopii. Cărțile sunt scrise bine, de la prima și ultima pagină sunt pătrunse cu gânduri sănătoase. Autorul este motivat numai de intenții bune - de a avertiza omenirea împotriva catastrofei sociale. Arată că violența, cruzimea, nemilosul, tăcerea societății generează putere absolută. În cele din urmă, numai cei care trăiesc de dragul petrecerii sunt fericiți. Dar puterea absolută ucide o persoană. Returnează starea primitivă. Chiar mai mult. Putere absolută poate distruge umanitatea.

Cele mai bune cărți anti-utopie ale tuturor timpurilor

"Farm Animal"

A doua lucrare a acestui autor, considerată una dintre cele mai bune anti-utopii, este "Animal Farm" (al doilea nume este "Farm Animal"). Aici autorul nu arată statul, sistemul politic sau nici un sistem. În această lucrare clasifică oamenii, comparându-le cu animalele.

Oile sunt oameni slabi, proști care fac și spun doar ceea ce li se spune. Ei nu sunt capabili să gândească cu propriile lor capete și de la aceasta percep toate inovațiile ca ceva evident. Caii sunt naivi, buni, pregătiți să lucreze pentru ideea zi și noapte. Pe astfel de lume. Câinii nu evită munca murdară. Sarcina lor principală este de a îndeplini voința proprietarului. Ei sunt gata să servească astăzi în pace, mâine altora, doar dacă sunt bine hrăniți.

Vierul feroce Napoleon din romanul lui Orwell este recunoscut. O persoană care este pregătită să-și ridice un tron ​​în orice loc, doar să-l poată lua pe el și să-și poată stăpâni prin orice mijloace. Trebuie să fie colapsul, pe care autorul îl prezintă în roman ca un mistreț țap ispășitor. O astfel de persoană se simte confortabilă cu orice putere - de vină, de a cădea pe el vreun păcat. Cu ciocanul Stukka, totul este clar - el poate face negru în alb și invers. Un mincinos convingător și un vorbitor frumos, schimbă faptele cu doar un singur cuvânt.

O parabolă satirică, instructivă, aproape de realitățile vieții. Democrația, monarhia, socialismul, comunismul - ce diferență. În timp ce oamenii vor veni la putere, scăzută în dorințele și impulsurile lor, nu contează în ce țară și în ce sistem, societatea nu va vedea nimic bun. Binecuvântarea pentru oameni este un conducător demn.

Kazuo Ishiguro Nu renunta la mine

Lumea Nouă

În romanul Aldous Huxley "Oh, Lumea Nouă curajoasă" nu este la fel de teribil ca cel al lui Orwell. Lumea sa se bazează pe un puternic stat mondial, care a îmbrățișat tehnocrația. Am lăsat rezervări mici, ca fiind neprofitabile din punct de vedere economic, ca rezerve. Se pare că totul este stabil și corect. Dar nu.

Oamenii din lume sunt împărțite în caste: Alpha angajate în activitatea mentală - aceasta este prima clasa, Alpha-Plus în poziții de conducere, alfa-contra - oamenii sunt mai puțin rang. Beta - femei pentru alf. Beta-plusuri și minusuri, respectiv, mai inteligente și mai prost. Deltas și scale - servicii, agricultori. Epsilons - strat inferior, populația retardat mintal, executarea lucrărilor mecanice de rutină.

Persoanele fizice sunt cultivate în sticle de sticlă, sunt crescute în moduri diferite, chiar și culoarea hainei lor este diferită. Principala condiție a noii lumi este standardizarea oamenilor. Motto-ul este "comun, identic, stabil". Respingând povestea, toți trăiesc astăzi. Toți și toți sunt subordonați oportunității pentru binele statului mondial.

Principala problemă a acestei lumi este că egalitatea artificială nu poate satisface oamenii gândirii. Unii alfa nu se pot adapta la viață, se simt total singurătate și înstrăinare. Dar fără elemente conștiente, o lume nouă este imposibilă, deoarece acestea sunt responsabile pentru binele altora. Astfel de oameni acceptă slujba ca muncă grea sau pleacă spre insule din cauza neînțelegerilor față de societate.

Lipsa de sens a existenței acestei societăți este că ei sunt în mod regulat spălați de creiere. Scopul vieții lor a fost consumul. Ei trăiesc și lucrează pentru a obține lucruri absolut inutile. Sunt disponibili o varietate de informații și se consideră suficient de educați. Dar ei nu au nici o dorință de a se angaja în știință sau de auto-educație, de a crește spiritual. Sunt distrași de lucruri minore și lumești. În centrul acestei societăți se află același regim totalitar.

Dacă toți oamenii pot gândi și simți, atunci stabilitatea se va prăbuși. Dacă sunt privați de acest lucru, atunci toți se vor transforma în clone stupide dezgustătoare. O societate obișnuită nu va mai exista, ci va fi înlocuită de caste cu indivizi crescuți artificial. Organizarea societății prin programare genetică, distrugând toate instituțiile de bază, este echivalentă cu distrugerea acesteia.

În genul lor, cărțile menționate mai sus sunt considerate cele mai bune. Acestea pot include, de asemenea:

• "Clockwork Orange" de Anthony Burgess (1962).
  • "Noi" de Yevgeny Zamyatin (1924).
  • "Lordul muștelor" de William Golding (1954).

Aceste lucrări sunt considerate clasice. Dar autorii moderni au creat și multe cărți minunate în genul utopic.

Trilogia Susan Collins Jocuri de foame

Anti-utopie modernă

Cărțile (lista celor mai buni pot fi văzute mai jos) ale acestui secol diferă de cele clasice prin faptul că ele sunt atât de strâns legate între ele cu diferite genuri, încât este dificil să se separe unul de celălalt. În ele există elemente de ficțiune științifică, post-apocalipsă și cyberpunk. Dar mai multe cărți ale autorilor moderni merită atenția iubitorilor de anti-utopii:

• Trilogia Lauren Oliver "Delirium" (2011).
  • Roman Kazuo Ishiguro "Nu mă lăsa să plec" (2005).
  • Trilogia de Susan Collins "Jocurile Foamei" (2008).

Fără îndoială, genul în cauză devine tot mai popular. Anti-utopia oferă cititorilor să vadă o lume în care nu va mai fi niciodată un loc pentru ei.

Cititorii din recenziile lor sunt de acord într-unul: nu toate anti-utopiile sunt citite cu ușurință. Există printre acestea "cărți grele, date cu dificultate". Dar ideea și esența a ceea ce este scris doar surprize: cât de multe evenimente din romane seamănă cu viața modernă, trecutul recent. Acestea sunt romane serioase, pătrunzătoare care te fac să gândești. Multe dintre cărți pot fi citite cu un creion în mână - oamenii marchează o abundență de locuri interesante și citate. Nu toate anti-utopiile sunt citite într-o singură suflare, dar fiecare lucrare rămâne în memorie pentru o lungă perioadă de timp.

Serghei Stepanenko: lucrarea scriitoruluiSerghei Stepanenko: lucrarea scriitorului
Ruslan Melnikov: lucrarea scriitoruluiRuslan Melnikov: lucrarea scriitorului
Paul Oster: Biografie și creativitatePaul Oster: Biografie și creativitate