Balet "Ivan cel groaznic": povestea producției, complotul, recenzii

În fiecare an liceele teatrale produc noi directori. În fiecare an, teatrele pun în scenă noi spectacole. Unii "trage la ochiul taurului" și câștigă dragostea privitorului, unii trec. Dar adevăratul furor a produs doar câteva. Un astfel de balet de mare succes "Ivan cel Groaznic".

Începutul

La mijlocul secolului al XX-lea, lumina a văzut un film al lui Serghei Eisenstein "Ivan cel Groaznic". O melodie remarcabilă pentru ea a fost scrisă de Serghei Prokofiev, iar dirijorul Abram Stasevich a ajutat să se audă vocea. El a fost el, admirând minunata muzică a lui Prokofiev, și sa gândit pentru prima dată la realizarea unui spectacol bazat pe această muzică. Înapoi la începutul anilor șaizeci, el a fost un oratoriu (câțiva ani permisiunea de mai devreme „pentru a face ceea ce vrei“, el a primit de la autor), iar mai târziu și-a exprimat ideea lui de doi oameni - redactor muzical Michael Chulaki și art director Yuri Grigorovich. În memoriile lor, acest gând era relevant, tocmai pentru că în film, și muzica a avut o mare oportunitate de a dansa, dans ca și în cazul în care naște din aer subțire. Grigorovici a mai spus că tocmai și exclusiv din muzică sa impus să creeze libretul baletului Ivan cel Groaznic.

La începutul anilor șaptezeci, Abram Stasevich nu a devenit, dar Chulaki și Grigorovici au continuat independent lucrul la viitorul balet. În plus față de oratorio lui Stasevich, editorul muzical a împletit organic încă trei compoziții ale lui Serghei Prokofiev în pânză.

Ca urmare,

„Ivan cel Groaznic“ - un balet în două acte. Aceasta este o poveste care se învârte în jurul a trei personaje a existat într-adevăr - tânărul Ivan IV (viitorul Groaznic), soția sa regina Anastasia și asociat apropiat al lui Andrei Kurbski. La început trebuia să fie doar o piesă de teatru istoric, dar mai târziu, această idee a fost abandonată, iar producția va primi o poveste de dragoste a marelui țarului rus. Interesant, primul rol al Kurbsky în libretul baletului „Ivan cel Groaznic“, în general, nu a fost scris, dar dacă mă gândesc Grigorovich la adus în complot - și nu a pierdut, spectacolul a transformat o mai bogată și mai dinamică.

"Ivan the Terrible" a fost gata până la începutul anului 1975 și a devenit prin aceste standarde un fenomen extrem de neobișnuit în lumea baletului: balet bazat exclusiv pe subiecți ruși și chiar pe tema istorică - o raritate foarte mare. Unicitatea acestui spectacol, printre altele, este și în demonstrarea vieții întregii țări în acel moment dificil îndepărtat.

Un pic despre creatori

Autorul baletului "Ivan cel Groaznic" este de obicei numit Yuri Grigorovici. Creditul lui este foarte bun. Prin activitatea de timp pe această bucată de spatele comandantului era deja astfel de producții ca „Floare din piatra“, „Lacul lebedelor“, „Spartacus“, „Spargatorul de nuci“, iar celălalt, setați-le pe panourile de diferite teatre și au mers acolo cu mare succes. Grigorovici, Artistul Poporului din Uniunea Sovietică și Eroul Muncii Socialiste, a numit în mod corect unul dintre coregrații remarcabili ai secolului trecut. Apropo, maestrul este încă în viață, iar în luna ianuarie a acestui an a sărbătorit cea de-a 90-a aniversare.balet Ivan cel Groaznic

Decedat în 1953, Serghei Prokofiev la baletul "Ivan cel Groaznic", în mod strict vorbind, el însuși nu are nici o relație - el nu a participat la crearea piesei. Cu toate acestea, dacă nu ar fi fost pentru muzica lui frumoasă care să îi inspire pe alții, nu ar mai fi nimic. Prin urmare, el poate fi numit, de asemenea, autorul baletului Ivan cel Groaznic. Prokofiev a fost Artist al Poporului RSFSR, un laureat al lui Lenin și al lui Premiul Stalin, creatorul multor lucrări într-o mare varietate de genuri.baleret ivan libretul formidabil

Nu putem spune despre compozitorul baletului "Ivan cel Groaznic" Mikhail Chulaki. Până în 1970, a fost director al Teatrului Bolshoi, a fost profesor la Conservatorul din Moscova, autor al mai multor balete, a publicat memorii și o carte despre instrumentele orchestrei simfonice.

balet Artist „Ivan cel Groaznic“ Simon Virsaladze - de asemenea, o figură colorată. Cei care au avut o șansă de a coopera cu el, amintiți-l ca „ultimul mohican“, omul a simțit regizoral surprinzător de subtilă a piesei și spațiul scenă. El a creat capodopere direct la actor, „în fața publicului uimit.“ Deci, nu mai lucrat. Virsaladze a fost artistul șef al teatrului de operă și balet din Sankt-Petersburg, câștigător al Premiului Lenin și Stalin, artistul a lucrat în diverse teatre din Rusia și Georgia (naționalitatea a fost Georgia), a emis o mulțime de spectacole mari.

Inspirația ideologică a baletului "Ivan cel groaznic" Abram Stasevich, un dirijor respectat, un artist, merită o mențiune specială. Fiind un mare admirator al lui Prokofiev, el și-a condus muzica în multe opere de artă. A lucrat în Orchestra Simfonică din Bolshoi a Uniunii, a vizitat Statele Unite.

Balet "Ivan cel Groaznic": un rezumat

După cum sa menționat deja, întreaga acțiune are loc în jurul lui Ivan cel Groaznic, Anastasia și Andrei Kurbsky. În primul act, tânărul Ivan își începe domnia (înaintea telespectatorului 1547, Ivan șaptesprezece), decât boierii, care l-au marcat în locul lor, sunt extrem de nefericiți. Noul rege ar trebui să-și aleagă soția - și alege Anastasia, căruia îi alimentează simpatia și tovarășul lui Ivan Andrey Kurbsky. Străinii atacă Rusia, începe o bătălie, în fruntea căreia se află tânărul rege și Kurbsky. Armata țarului triumfa și se întoarce acasă triumfător, dar bucuria este prematură: o boală neașteptată se luptă cu Ivan. Băieții sperăm să aștepte eliberarea tronului, dar regele se ocupă de boală și este gata să ajungă chiar și cu abuzatorii.

Al doilea act începe cu o conspirație boieră împotriva țarului, iar Andrei Kurbsky participă de asemenea la aceasta. Prima victimă a conspirației este otrăvită Anastasia, Kurbsky scapă din țară, poporul începe o revoltă. Ivan se confruntă serios cu pierderi, furia lui este teribilă. El a ordonat noului anturaj al oprichniki să se ocupe de boier. Există un proces dur. La sfârșitul piesei, Ivan cel Groaznic rămâne singur, pierzând totul, cu excepția puterii (acesta este 1568, regele este deja treizeci și opt).

Yuri GrigoroviciSimpatiile directorului de pe partea rege, și este, de asemenea, neobișnuit - Teroarea Groaznic tind să condamne, dar Grigorovich nu-l condamnă, considerând brutalitatea necesară în caz. Destul de ciudat, dar sunt de acord cu această interpretare și cenzorii (în perioada sovietică, orice lucrare a fost să ia cenzura indispensabilă - rezoluția de ieșire în lumina), de asteptare ideea de „epocal“ Grigorovich lui.

Caracterele centrale

Așa cum am menționat deja, există trei personaje principale, dar "cel mai important" dintre ei, desigur, este Tsar Ivan al IV-lea. Nu pentru că regele, ci pentru că jocul arată în mod clar transformarea naturii - de la băieții tineri, încă aproape un băiat, fericit și în dragoste pentru om singur, sofisticat, a cărui viață este plină de cruzime și sânge. Baletul arată nu numai și nu atât de mult o poveste de dragoste ca o adevărată tragedie a unei persoane - și cu ajutorul dansului.

Un astfel de rol și joc de mare amploare au fost necesare pe scară largă. De la artist aștepta nu numai o pregătire fizică bună, ci și o carisma specială, spectatorul trebuia să creadă că el era un ticălos înaintea lui. Grigorovici a reamintit că pentru fiecare nou interpret al jocului principal el a ales dansul și desenul, repetând și alegând cu el. A fost după ce ultimul interpret al rolului din 1990 a plecat la Londra, iar în locul lui nu a putut găsi un artist potrivit, piesa a fost închisă.

Ivan the Terrible în joc este arătat, conform opiniei generale a multor istorici, mult mai blând decât a fost cu adevărat. De exemplu, relația dintre regele adevărat și adevăratul Kurbsky nu a fost construită doar pe dragostea ambilor față de aceeași femeie - opoziția lor era de natură politică. În plus, el nu a apărat adevăratul Ivan și ținuturile rusești, însă el însuși a cucerit toate teritoriile noi pentru Rusia. Cu toate acestea, Grigorovici a răspuns întotdeauna la acest fel de reproșuri în mod egal - că acest balet, care nu vizează o prezentare fiabilă a evenimentelor istorice, aici motivul este de un fel oarecum diferit.

Primul executant al doilea partid principal - Andrei Kurbski - Boris Akimov, a reamintit că rolul lui Ivan și Andrei au fost construite pe contrastul, una blonda, cealalta bruneta, unul într-un costum negru, celălalt în lumină și așa mai departe. Sarcina artistului era să-i facă pe Kurbsky la fel de puternic ca Ivan, dar mai liric.

Primii interpreți

„Compoziție de aur“ baletul „Ivan cel Groaznic“, care, potrivit multora, astfel încât oricine și nu au putut depăși, au fost după cum urmează: Partidul Ivan a jucat Yuri Vladimirov (mai târziu a spus că numai el a fost capabil să găsească imaginea „idealul“ al regelui), Anastasia - Natalia Bessmertnova (care, întâmplător, este soțul lui Yuri Grigorovitch) și Kurbski - Boris Ivan, deja menționat mai sus. El a amintit într-un interviu că această echipă au lucrat pentru sezoane și jumătate, și să recunoască faptul că o astfel de perioadă - o raritate, de obicei, pentru că există întotdeauna o a doua parte dintr-o plasă de siguranță. Akimov, de asemenea, mândru să menționăm că nici unul din producția nu a fost perturbat - trupa de teatru a fost înțelegerea reciprocă deplină și unitate.

balet în 2 acteUlterior, rolul lui Ivan la dansat pe Vladimir Vasiliev, Alexander Godunov și Irek Mukhamedov. Acesta din urmă a devenit artistul "final" - după plecarea lui, baletul a fost scos din repertoriu.

În Rusia

Premiera baletului "Ivan cel Groaznic" la Teatrul Bolshoi din Moscova a fost vândut în februarie 1975 și a fost un succes răsunător. Sa spus că aceasta a fost o "revoluție" în lumea baletului. Această performanță deosebită a fost norocoasă - fiind una nouă, doar "născută", literalmente la câteva luni după ce premiera a fost prezentată pentru turnee străine. La acea vreme, această practică era o raritate incredibilă. Timp de cincisprezece ani, "Ivan cel Groaznic" a jucat 99 de ori pe scena Teatrului Bolshoi.

de peste mări

Deja în vara anului 1975 trupa Teatrului de la Bolshoi cu baletul Ivan cel Groaznic a plecat în SUA, unde spectacolul a avut succes. Aici a văzut directorul Operei din Paris. Baletul a făcut o asemenea impresie francezului că a ajuns imediat în scenă și a aranjat o producție la Paris. Contractul a fost efectuat pentru anul următor. Artiștii Teatrului de la Bolshoi au dansat cu artiștii francezi la premieră.

balet ivan rezumat formidabilSuccesul spectacolului rusesc în publicul francez a fost uluitor. Presa a numit-o „teribil“, „monumentala“, „capodopera“, „mare în concepția sa“, „ambițios“, „descoperire“. Ei au scris că rusul a ajutat teatrul francez „ieși din impas“, că această performanță va fi cu siguranță „merge în jos în istoria baletului.“ Cunoscutul coregrafie de neegalat, muzică frumoasă și peisaj captivant. Pentru o lungă perioadă de timp spectacolul a fost la Paris, iar apoi a fost scos din repertoriul, iar în 2003 a revenit pe scena. În general, de peste mări Bolshoi Ballet realizat cu baletul „Ivan cel Groaznic“ aproximativ același număr de ori la Moscova.

întoarcere

După 1990, baletul nu a fost audiat de mult timp - timp de unsprezece ani. Apoi a început o călătorie lungă pe scena mare. Grigorovici a realizat pentru prima dată producția pentru companie Baletul Kremlinului, apoi a ajutat la restabilirea piesei de la Paris, în 2006 a lucrat la Krasnodar.

În Teatrul Bolshoi spectacolul nu sa întors, deși mulți oameni au încercat să o facă. Problema a fost complicată de faptul că moștenitorii lui Serghei Prokofiev, care locuiau în străinătate, interziceau pe oricine să folosească muzica marelui său strămoș. Permisiunea a fost dată numai lui Grigorovici - și numai în 2011. Așa că au început pregătirile pentru întoarcerea legendei. În septembrie 2012 au început repetițiile, iar două luni mai târziu a avut loc primul spectacol, care a devenit un adevărat eveniment în lumea artei.

balet Ivan, compozitorul teribilNoii executori ai principalelor partide au fost ajutați de "bătrânii", au spus despre experiența lor, despre viziunea rolului. Am urmărit vechile înregistrări, "săpate" în memorie. Restaurat și peisaj - din păcate, deja fără Virsaladze, care a murit în 1989. Împreună, toate au avut loc - și au primit o mare varietate de recenzii.

Se întâmplă foarte rar ca toate sondajele să fie de acord într-un singur punct de vedere - pozitiv sau negativ. Aici și baletul "Ivan cel Groaznic" a primit atât comentarii dezaprobatoare, cât și entuziasm - acum, acum patruzeci de ani. Sa spus că tinerii ar trebui să fie învățați la această piesă - ca contrabalans au fost auzite că a fost prea ideologizat. Unii l-au considerat un succes creativ, alții au considerat-o o glorificare a "demonului".

Publicul a remarcat amploarea erei, care a fost perfect capabilă să transmită artiștilor, a admirat muzica, pusă organic în piesă, nu a încetat să mai fie surprinsă de costume și scenografie. Toate acestea, în opinia lor, au creat puterea și măreția timpului lui Ivan cel Groaznic. Au vorbit, de asemenea, despre jocul uimitor al personajelor principale, despre cât de surprinzător de subțire aceste trei s-au simțit unul pe celălalt (acesta este cazul în cazul primului grup de artiști).

Fapte interesante

1. Primul străin care a dansat partidul lui Grozny pe scena rusă a fost Igor Iebra Iglesias.
  2. Pregătindu-se pentru rolul lui Andrei Kurbsky în 2012, artistul Pavel Dmitrichenko a căutat în mod special monede din perioada Grozniei - pentru a impresiona spiritul erei.
  3. Pentru a restabili baletul în 2012, o parte din costume a fost adusă din Paris.
  4. Numele original al piesei este "Poze din viata Rusiei". Acesta sa schimbat de mai multe ori înainte ca finala să fie aprobată.
  5. Faptul că adevărata Anastasia a fost într-adevăr otrăvită a fost dovedită abia în 2000.
  6. Istoric: adevăratul Ivan cel Groaznic a dansat, de asemenea, în ciuda gravității naturii sale.
  7. Mulți au făcut analogii între Ivan cel Groaznic și Iosif Stalin.

balet Ivan formidabil sergei prokofievExistă o mulțime de performanțe diferite și există doar câteva dintre cele despre care am vorbit de zeci de ani. Discuțiile despre balet "Ivan cel Groaznic" nu s-au oprit mulți ani. Acest lucru dă naștere unui sentiment de mândrie că o astfel de capodoperă a fost pusă în scenă în Rusia.

Balet la Moscova - plăcere extraordinarăBalet la Moscova - plăcere extraordinară
Muzeul Prokofiev: unde trăiește copilăriaMuzeul Prokofiev: unde trăiește copilăria
Soțiile lui Ivan cel groaznic și destinul lorSoțiile lui Ivan cel groaznic și destinul lor