Roman `Bayazet`: cine este autorul, conținutul, recenzii despre carte

În istoria de scriere nu este ușor, în cazul în care să înfățișeze totul așa cum era în realitate, cititorul poate părea plictisitor, dar dacă înfrumuseța toate - scriitor să fie în mod necesar acuzat de declarații false. În ciuda acestor dificultăți, istorice romane

au fost întotdeauna un gen destul de popular de literatură.

Există un număr foarte mare de scriitori ruși care se specializează în lucrări de acest gen, dar nu toți scriu cărți cu adevărat valoroase. Valentin Pikul, din fericire, este o excepție - lucrările sale sunt cu adevărat interesante de citit. Romanul "Bayazet" a fost prima compoziție a acestui autor, scrisă pe baza unor evenimente istorice reale.

Valentin Savvich Pikul

Deja mai mult de un sfert de secol al acestui romancier remarcabil nu este în viață, dar cărțile lui sunt citite în fiecare an de mii de oameni. bayazetul romanului Ca și în vremea lui Alexandre Dumas, iar Valentin Pikul a fost deseori criticat pentru tratamentul său destul de liber al faptelor istorice. Cu toate acestea, chiar și cei mai înflăcărători critici ai operei sale au remarcat maniera neîntemeiată a scriitorului acestui autor, datorită căruia este imposibil să se rupă de citirea operelor sale.

În totalitate pentru cariera sa literară, Pikul a scris mai mult de 30 de lucrări, dintre care majoritatea - romane istorice. Cel mai faimos autor al cărții: „Bajazet“, „Pen și sabie“, „duh rău“, „favorit“, „am onoarea“ și „ieniceri“. Valentin Savich, de asemenea, planificate pentru a scrie despre balerina rus Anna Pavlova, Mihail Vrubel și Prințesa Sofia (sora mai mare a țarul Petru I), dar moartea subită a unui atac de cord a împiedicat acest lucru.

Romanul lui V. S. Pikul "Bayazet"

Primul roman, care a venit din stiloul scriitorului, a fost "Patrula Oceanului". bayazet roman În ciuda popularității pe care capodopera o bucura de cititorii sovietici, autorul însuși era nemulțumit de această lucrare. Următoarea sa lucrare majoră a fost romanul istoric "Bayazet". Această carte a fost scrisă pentru 2 ani (1959-1960), dar a fost publicată abia în 1961.

"Bayazet" a fost prima încercare de succes a lui Valentin Pikul de a scrie un roman bazat pe evenimente istorice. Și, deși în lucrarea însăși există anumite neajunsuri și rugozități, este pe bună dreptate considerată una dintre cele mai bune dintre cele scrise de Pikul.

Istoric istoric

Ca bază istorică pentru romanul său, Pikul a luat un moment foarte tragic și simultan incredibil de eroic din războiul ruso-turc din 1877-1878. - așa-numitul scaun Bajazet. Este vorba despre apărarea fortăreței turce Bayazet de trupele Imperiului Rus. Această clădire se afla într-un loc strategic important - la intersecția Imperiului Otoman și Armenia.

Dacă trupele ruse nu au ținut cetatea, turcii ar deschide un drum direct spre țările armenilor care iubesc pacea și apoi - georgienii. Cu toate acestea, realizând că locuitorii cad Baiazid din aceste țări vor deveni victimele genocidului din Turcia, război viteji pentru aproape o lună (22 de zile) a avut loc orașul, epuizat de foame și de sete. Doar în a 23-a zi, detașamentul Erivan al armatei ruse, locotenentul general Tergukasov, se apropia de cetatea, ale cărei forțe au fost eliberate de Bayazet. bayazet roman

Noul roman al lui Pikul conține ambele personaje care au existat în realitate și s-au manifestat ca eroi adevărați în apărarea orașului, precum și inventați de autor.

Structura romanului

Prima parte descrie evenimentele inainte de asediul lui Bayazet. Și în al doilea - direct "scaunul bayazet" și soarta eroilor supraviețuitori după încheierea asediului.

Caracterele principale

Principalul personaj al lucrării este locotenentul Andrei Karabanov, de la sosirea sa în fortăreață începe romanul "Bayazet". El este un om de rar curaj și ștergere, care este perfect combinat cu rușine și perseverență extremă. El simte un sentiment de datorie și nobilime, dar datorită faptului că multă atenție acordă garantului, el nu apreciază prea mult.

Dacă Karabanov - un personaj inventat de Pikul, atunci iubitul său, dacă se poate numi Aglaya Khvoshchinskaya, a existat în realitate. Doar numele ei era Alexandra Efremovna Kovalevskaya. Ca și în carte, era soția unui comandant retrogradat al orașului. Această femeie a supraviețuit cu curaj întregului asediu, împărtășind cu cei răniți cele mai recente produse din propriul său stoc. După eliberarea lui Bayazet, Kovalevskaya a devenit atât de slabă încât soldații au dus-o afară din oraș.

Aglaya este un personaj destul de complicat. Pe de o parte, ea este o femeie incredibil de nobilă, care nu ezită să se sacrifice pentru binele altora. Pe de altă parte, este o persoană prea pasională care nu este întotdeauna capabilă să-și dețină inima.

Pe lângă Karabanov și colonelul Khvoshchinsky (soția lui Aglaya, care a murit eroic în timpul asediului), o altă persoană îndrăgostită de o femeie curajoasă este inginerul civil Baron von Klugenau. Spre deosebire de locotenentul curajos, el nu este atât de strălucitor, iar inima lui Khvoshchinskaya nu se topeste la apariția lui. Cu toate acestea, în întreaga carte, el se dovedește a fi cu adevărat vrednic și un om curajos. El nu numai că șutează comandant Baiazid, intenționează să predea cetatea turcilor, dar, de asemenea, oferă o parte din apa femeia pe care o iubește, riscând să se moară de sete.

Colonelul Khvoshinskij (în realitate, el a fost numit Kovalevsky) este una dintre cele mai bune imagini din carte. El nu este doar un comandant vizionar, pe care soldații îl iubesc, ca și tatăl său, dar și un om înțelept. Fiind războinic cinstit și să nu fie în măsură să dolar superiorii săi, el a fost scos din poziția sa în favoarea pe termen scurt și narcisist colonelul Adam Patsevich. carte roman bajazet

Abia după ce a primit sub conducerea sa orașul, acest erou merita instantaneu ura și disprețul subordonaților săi. Din cauza vina lui, Bayazet nu avea rezerve de apă suficiente și mulți soldați vrednici au murit. În plus, a fost cel care a avut inițiativa de a preda orașul turcii. Numai datorită eforturilor subordonaților săi, care nu respectau ordinea criminală, orașul se afla în picioare. Este interesant faptul că Patsevich este sincer în certitudinea lui: el va considera asediul lui Bayazet la pragul morții o neînțelegere nefericită care la împiedicat să facă o carieră politică strălucitoare. Este demn de remarcat faptul că acest personaj a avut un prototip real cu un nume similar, adevărat în gradul de locotenent colonel.

De asemenea, în roman există alte personaje care participă de fapt la apărarea orașului: Ismail Khan de Nakhichevan, Efrem Shtokvits, Vasilij Odes de Sion etc.

Romanul "Bayazet" începe cu sosirea locotenentului Garabanov în cetate. Omul impudent și curajos se stabilește curând aici și se face prieten cu alți ofițeri. Familiarizarea cu comandantul cetății Khvoshchinskiy soția este pentru el o surpriză plăcută, pentru că se pare că locotenentul a fost o aventură cu femeia înainte ca ea a devenit soția unui colonel. În ciuda faptului că Andrei înțelege că nu acționează în mod nobil, încearcă să joace pe sentimentele trecutului lui Aglaya.

bayazetul romanului

Între timp, Khvoshchinsky scos din funcție, a pus în locul său, carierist Patsevich. Odată ajuns la putere, noul șef schimbă sistemul de apărare al lui Bayazet, dezvoltat de predecesorul său, ceea ce agravează poziția garnizoanei. După campania militară nereușită organizată de Patsevich, fortăreața este asediată.

Mai întâi de toate, turcii acoperă apa și, din moment ce nu există aproape niciun fel de aprovizionare cu apă și hrană în oraș, foametea începe în garnizoană. În plus, nu reușind să se spele, apărătorii lui Bayazet sunt torturați cu păduchi și diverse boli infecțioase.

La momentul asaltul general asupra orașului soldați turci Warlord ordinele Faik Pașa Adam Patsevich să depună armele. Cu toate acestea, Andrei Karabanov, Aglaya Khvoshchinskaya și majoritatea celorlalți apărători ai orașului nu-l ascultă. Când Patsevich se ridică la metereze, să anunțe la soldații Imperiului Otoman în predarea cetății, îl împușcă în spate baronul von Klugenau. Dar, datorită faptului că glonțul turc ajung și în colonel, adevăratul vinovat al morții comandantului nu este cunoscut majorității.

În ciuda situației dificile a apărătorilor lui Bayazet, armata rusă a decis să se ridice până la capăt. Deodată, cerul însuși îi trimite ajutor - plouă, iar oamenii însetate au suficientă apă. În curând, generalul Turgukovov vine la asediatul armatei și eliberează orașul.

După victorie, eroii din Bayazet primesc premii și se împrăștie în toate marile expansiuni ale Imperiului Rus. Andrew Karabanov devine în mod repetat, o șansă de a face o carieră mare, dar din cauza naturii intenționată a alcoolismului și a ucis într-un duel la mâinile lașă Prince Wittgenstein. Personalul Freethink Căpitanul Yuri Nekrasov este arestat pentru activitățile sale revoluționare. Prietenii încearcă să-l salveze, dar din cauza obstinării stupide Nekrasov, nu pot.

Fedor von Klugenau dă o mare sumă de bani familiei de tovarășul decedat, Major Potresov. După aceea a lucrat timp de mulți ani ca inginer la St. Petersburg. Întâlnindu-l din nou pe Aglaya, el își unește soarta cu ea.

Problemele romanului

În opera "Bayazet", autorul romanului nu numai că descrie curajul și asistența reciprocă a ofițerilor ruși în fața morții, ci ridică și multe probleme destul de dificile.

o afacere cu bayazetul pikulya

În primul rând, cartea descrie cu sinceritate deficiențele armatei rusești, care suferă până astăzi. Aceasta este prezența comandanților de carieră necalificați în trupele de rang înalt, din cauza incompetenței căreia cei mai buni soldați mor adesea.

De asemenea, în "Bayazet", critica corupției, care exista la vremea respectivă: ofițerii de luptă care se află sub focul inamicului, nu reușesc să obțină salariile proprii din cauza diferitelor întârzieri birocratice. Doar prin eforturile impudentei impudente Karabanov, care știe să dea mită, soldații își câștigă banii de sânge.

Romanul "Bayazet" dezvăluie destul de neatractiv tema de beție printre ofițeri. Este obiceiul de a fi băut în gunoiul care duce la moartea personajului principal. La urma urmei, toate cele mai stupide acte care au condus la moartea sa prematură și destul de proastă, locotenentul Karabanov a comis într-o stare de intoxicare. Un astfel de comportament al eroului există o altă parte a monedei - se bea vidul spiritual s-au înecat, neliniștea conștiinței și utilizarea incapacitatea lor de a găsi un abilități destul de remarcabile. Dar, în același timp, în situația actuală există o parte de vină și să ghideze eroul: un ochi orb la astfel de ofițer de poznele, au adus prin aceasta în el un sentiment de permisivitate, care este destul de costisitoare pentru el.

În ceea ce privește povestea de dragoste, cartea este mai degrabă tristă, deși realistă. În ciuda prezenței mai multor oameni nobili care iubesc și ei apreciază, Aglaia dă inima lui Karabanov, confirmând astfel intelepciunea conventionala pe care femeile iubesc raufacatori.

În acest caz, toate Pikul în romanul arată că, în ciuda numeroaselor probleme și diferențele în fața dezastru total, toate personajele lase de certurile lor și, împreună, lupta înapoi la inamic. În fața unei posibile moarte, apărătorii lui Bayazet arată un adevărat eroism și nobilime, care, parcă, nu erau capabili la un alt moment. Este de remarcat că, chiar și după căderea comandantului trădător printre soldații și ofițerii nu începe anarhie și haos, ci dimpotrivă, ei sunt uniți și să continue să funcționeze ca un singur organism militar.

Romanul "Bayazet": Comentariile cititorilor

În 1961, când Bayazet a fost publicat pentru prima dată, succesul său sa datorat în mare parte lipsei unei concurențe serioase în rândul cărților occidentale, rareori tipărite în URSS.

Cu toate acestea, astăzi, datorită internetului, cititorii au ocazia să citească aproape orice lucrare pe planetă, popularitatea romanului mărturisește valoarea sa artistică ridicată. care a scris romanul

Cei mai mulți dintre cei care citesc "Bayazet" în cele două mii, îl laudă pentru descrierea frumoasă a curajului și prieteniei apărătorilor cetății. Cartea își atrage, de asemenea, amploarea, dar, în același timp, lipsa de patos caracteristic pentru operele istorice.

Printre neajunsurile cititorilor de carte se remarcă suprasaturarea excesivă a romanului de către personajele principale, care uneori sunt greu de reținut. Unii din criticile lor critică complexitatea structurii lucrării și, de asemenea, subliniază impresia dificilă rămasă după citire, datorită unei descrieri realiste a numeroaselor decese. Alții, dimpotrivă, consideră acest lucru o virtute a cărții, pentru că o face o lucrare istorică interesantă.

Versiunea de ecran a romanului

Datorită popularității cărții în 2003, ea se baza pe seriile de televiziune eponime pentru 12 episoade. romantic buyback reviews Acesta a jucat rolul lui Andrei Karabanova Alexei Serebryakov, amanta lui (in film numele ei nu este Aglaia, și Olga) - Olga Budina și oi de fond Klugenau - Ignatie Akrachkov.

În 2017, va fi de 140 de ani de când sa produs "scaunul bayazet". Este frumos faptul că acest eveniment important nu a fost uitat de descendenți, care au contribuit la cartea lui Valentin Pikul "Bayazet". Cine a scris romanul în 1961, probabil că nici nu bănuia că munca sa va perpetua faptele ofițerilor ruși. Vreau să cred că nobilimea și îndrăzneala militară, descrise în carte, sunt inerente în multe astăzi.

Cărți citite într-o singură respirație. Cele mai interesante și interesante cărțiCărți citite într-o singură respirație. Cele mai interesante și interesante cărți
Care scriitor a scris cele mai multe cărți? Cine a scris cele mai multe cuvinte?Care scriitor a scris cele mai multe cărți? Cine a scris cele mai multe cuvinte?
Cele mai interesante cărți care merită citite pentru toată lumeaCele mai interesante cărți care merită citite pentru toată lumea